چگونه تحقیق کلمات کلیدی برای سایت خود انجام دهیم؟ معرفی بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی در 2024

فهرست تصاویر
تحقیق کلمات کلیدی مهارتی است که هر سئوکاری باید یادبگیرد. یکی از مهم ترین مواردی که در نوشتن محتوی سایت به کار میرود و در نشان دادن سایت شما در صفحه ی اول و رتبه های بالا در نتایج سرچ گوگل، استفاده ی درست از کلمات کلیدی است. وجود کلمات کلیدی پرطرفدار در نوشته ی شما و تکرار آن به میزان لازم یکی از موارد مهمی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید.به همین خاطر تحقیق کلمات کلیدی برای انتخاب کلمه کلیدی مقاله که مناسب باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. همین طور در صورتی که علاقه دارید تا سئو را به صورت حضوری و عملی یادبگیرید مارا در آموزش سئو در اصفهان دنبال کنید.
فهرست مطالب
Toggleتحقیق کلمات کلیدی چیست؟
در ابتدا اجازه دهید به این مطلب بپردازیم که تحقیق کلمات کلیدی به چه معنی است؟ تحقیق کلمات کلیدی یا keyword research به فرایند تحقیق و جمع آوری کلمات پرطرفدار که توسط مخاطبان هدف در موتور های جست و جو تایپ و جست و جو شده گفته میشود.
حال پس از اینکه کلمات کلیدی پر استفاده توسط مخاطبان را جمع آوری کردید با بررسی و تحلیل آنها، کلمات کلیدی که مناسب کسب و کار شماست و میتوانید از آنها در محتوی خود استفاده کنید انتخاب میکنید. یا به عبارت دیگر تحقیق کلمات کلیدی به معنی آشنا شدن و آگاهی از مخاطب و نیاز مخاطب شماست که درنهایت میتوانید از آن برای تولید محتوی مناسب و خوب استفاده کنید.
چرا باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟
به صورت خلاصه، شما نمیخواهید محتوایی بنویسید که کسی به سراغ آن نمیاید. به عنوان مثال فرض کنید فروشنده ای هستید که در شهری فروشگاهی دارد. هنگامی که میخواهید تصمیم بگیرید چه اجناسی را در فروشگاهتان به فروش بگذارید، اگر هنگام خرید اجناس تحقیق درستی از مشتری هایتان و نیازهایشان نکرده باشید ممکن است مقدار زیادی از اجناستان دست نخورده باقی بمانند؛ چرا؟ چون کسی به دنبال این اجناس نیست. پس اگاهی شما از مخاطب و نیازهای آنها، برای تولید محتوایی که به دنبال آن هستند همان دلیلی است که باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم.
چگونه تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟
از آنجایی که اصول تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است، نیاز است تا شما با چگونگی انجام تحقیق کلمات کلیدی اشنایی داشته باشید تا بتوانید محتوایی تولید کنید که مخاطبان به دنبال آن هستند.
مورد قابل توجه دیگر این است که در طی سال ها روش های تحقیق کلمات کلیدی دچار تغییر و تحول شده است زیرا در ابتدا تنها با بررسی Google Keyword Planner و انتخاب کلمات کلیدی پر استفاده و درنتیجه پر کردن سایت با آنها برای تحقیق کلمات کلیدی کافی بود ولی گوگل در طی سال ها الگوریتم های مختلفی را معرفی کرد که سایت هایی که از این کار سو استفاده کرده و صرفا مقالات کوتاه و پرشده از کلمات کلیدی مینوشتند را شناسایی و جریمه میکند.
در حال حاضر تحقیق کلمات کلیدی علاوه بر روش هایی از گذشته شامل تغییراتی شده و بیشتر از همیشه به معنی نوشتن محتوی و مقاله ی خوب و دسته اول است که پس از بدست اوردن شناخت کافی از مخاطب هدف و پوشش مناسب موضوع، نوشته شده، که باعث بالا آمدن سایت شما در نتایج یک جست و جو میشود. البته این موارد ممکن است در ابتدا برای شما گیج کننده بنظر برسند ولی نگران نباشید.
در آکادمی فرا افراز ما برای افرادی که به دنبال یادگیری سئو به صورت عملی و حضوری هستند کلاس و دوره های کار آموزی داریم. پس در صورتی که علاقه دارید تا سئو را به صورت حرفه ای یادبگیرید با ما در آموزش سئو در اصفهان همراه باشید.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی

با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله با هم پیش برویم و مراحل تحقیق کلمات کلیدی را به شما آموزش دهیم. در این قسمت هم برای آسان تر شدن درک مراحل شما را با مثالی پیش میبریم. در نظر بگیرید که شما برای سئوی سایت یک تعمیرگاه ماشین های خارجی میخواهید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. در صورتی که میخواهید برای خودتان یا کسب و کار خودتان تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید به جای تعمیرگاه ماشین، کسب و کار خودتان را در نظر بگیرید.
1 – درابتدا بهتر است تا از صاحب خود سایت یا صاحب تعمیرگاه سوالاتی بپرسید. به عنوان مثال:
شما: ” بیشترین چیزی که اکثر کسایی که به تعمیرگاه میان و میخوان چیه؟ – یا – وقتی مشتری میاد میگه ماشینم چش شده؟ ”
صاحب تعمیرگاه: “بیشترین چیزی که توطول روز درخواست میشه اینه که ماشینشون روغن ریزی داره یا براشون روغن عوض کنیم.”
از همین جواب شما دو کلمه ی کلیدی که برای مشتری های این تعمیرگاه بسیار پرکاربرد است پیداکردید. در ابتدا خودتان سعی کنید بگویید این دو کلمه کلیدی چه چیزی هستند؟ —- —- روغن ریزی و تعویض روغن.
و به همین شکل شما میتوانید تحقیق کلمات کلیدی مخاطب و مشتری های این تعمیرگاه و سایت این تعمیرگاه را انجام دهید. تمام این کلمات کلیدی را در جایی بنویسید میتوانید از یک شیت اکسل استفاده کنید.
این مرحله از اهمیت بالای برخوردار است پس سعی کنید تا جای ممکن کلمات کلیدی جمع کنید. برای اینکار همانطور که گفته شد میتوانید با پرسیدن سوال های مختلف و همینطور درخواست از خود صاحب تعمیرگاه برای اینکه به شما تا جایی که میتواند کلمات کلیدی بدهد، کلمات و عباراتی که میداند پر استفاده و پر مخاطب هستند و همینطور کلماتی که میخواهد با آنها دیده شود.
پس از این، هنوز کار شما در اینجا تمام نشده. پس از جمع آوری کلمات کلیدی از صاحب تعمیرگاه، حال میتوانید سوال هایی که برای شما به عنوان یک سئو کار پیش آمده هم بپرسید. به عنوان مثال:
شما: “شما تعویض روکش صندلی هم انجام میدین؟”
صاحب تعمیرگاه: ” نه، خدماتی که ارائه میدیم شامل تعویض روکش صندلی نمیشود.”
حال شاید این کلمهٔ کلیدی “تعویض روکش صندلی” دارای مخاطبان زیادی باشد؛ ولی چون شامل خدمات این تعمیرگاه نمیشود پس بهتر است از آن استفاده نکنید یا اگر میخواهید راجب آن مقاله بنویسید مطمئن شوید که این موضوع را در مقاله ذکر میکنید. در ادامه میتوانید با بررسی رقبا هم به تحقیق کلمات کلیدی پر کاربرد بپردازید. یا حتی شاید خود صاحب تعمیرگاه به شما اطلاعاتی دهد:
” فلان تعمیرگاه توی سایتش با این کلمه کلیدی یا این عنوان کلی مشتری جذب کرده”
“من میخوام توی فلان کلمه یا فلان عنوان سایتم شناخته بشه و بیاد بالا”
و چیز هایی از این قبیل. این مرحله از اهمیت خیلی بالایی در مراحل تحقیق کلمات کلیدی برخوردار است زیرا بیشترین و اصلی ترین اطلاعات شما از این مرحله جمع آوری میشود. پس مطمئن شوید که هم از خود صاحب کار تا حد ممکن اطلاعات جمع اوری کرده و کلمه کلیدی دریافت کنید و هم خودتان به عنوان سئو کار هر سوالی دارید بپرسید و اطلاعاتتان را کامل کنید.
مهم تر از همه این است که تمام این کلمات کلیدی و لندینگ را در یک شیت اکسل به شکل زیر وارد کنید.( در صورتی که لندینگ ندارید فعلا جایش را خالی بگذارید. توضیح لندینگ و نحوه ی مشخص کردن لندینگ یک سایت را در ادامه به شما معرفی میکنیم)

2 – حالا پس اینکه شیت شما کامل شد باید وارد مرحله ی بعدی تحقیق کلمات کلیدی شوید. در این مرحله باید با استفاده از ابزار هایی به اسم Keyword Checker کلمات کلیدی که نوشتید را بررسی کنید و ببینید که آن کلمه ی کلیدی توسط کاربران سرچ میشود یا نه؟ و میزان سرچ آن کلمه چقدر است که درنهایت به شما نشان میدهد که آیا آن کلمه کلیدی ارزش استفاده را دارد یا خیر.
برای استفاده از این ابزار ها تنها کافی است عبارت Keyword Checker را سرچ کرده و سایت دلخواهتان را باز کنید.
پیشنهاد ما فرا افرازیا به شما استفاده از سایت هایی مثل Moz یا Semrush است. 😊
پس از باز کردن این سایت ها میتوانید به ترتیب کلمات کلیدی را وارد کرده و با انتخاب کشور سرچ انجام دهید. در صورتی که کلمه ی کلیدی توسط مخاطبان سرچ میشد میتوانید آن کلمه ی کلیدی را نگه دارید و در غیر اینصورت از آن صرف نظر کنید. پس از اینکه این کار را برای کل کلمات کلیدی انجام دادید این مرحله از کار هم به اتمام میرسد.
3 – حالا که تمام کلمات کلیدی را بررسی و موارد با ارزش را در فایل دارید وقت آن رسیده به سراغ استراتژی کلمات کلیدی بروید. برای اینکار در ابتدا به شیت اکسل خود به شکل زیر عنوان های زیر را اضافه کنید.

در قسمت عنوان، عنوانی جذاب و گیرا برای هر کلمه ی کلیدی نوشته که درنهایت هنگام سرچ صفحه ی شما با این عنوان نمایش داده میشود. در قسمت کلمات کلیدی فرعی کلماتی که همان معنی کلمه ی کلیدی اصلی را میدهند ولی کمی تفاوت دارند را بنویسید. از این ها در تعداد پایین تر از کلمه ی کلیدی اصلی میتوانید به دلخواه در متن استفاده کنید.
از آنجایی که لینک سازی داخلی از اهمیت بالایی در سئو برخوردار است (برای اطلاعات بیشتر به مقاله معرفی سئو بروید) ترتیبی که مقالات را نوشته و در سایت منتشر میکنید به شما اجازه میدهد در هر مقاله در صورتی که امکان ارجاع کاربر به مقاله ی دیگری برای اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوعی بود، لینک دهی انجام دهید.(مثل لینک دهی در همین پاراگراف به مقاله معرفی سئو)
لندینگ
لندینگ به عبارتی گفته میشود که برای سایت و کسب و کار شما بیشترین میزان سرچ را دارد و همینطور شما میخواهید سایتتان با این عبارت شناخته شود. برای مشخص کردن لندینگتان میتوایند از بین کلمات کلیدی پر ارزش ترین و مهم ترین کلمه ی کلیدی را انتخاب کرده و همین طور ممکن است که صاحبکار به شما بگوید که با عبارت …. میخواهد شناخته شود و سایتش رتبه داشته باشد. نکته ی مهم دیگر این است که لندینگ با اسم شهر هم همراه است به عنوان مثال: آموزش سئو سایت در اصفهان

4 – پس از کامل کردن شیت اکسل حال شما یک تقویم محتوی کامل در اختیار دارید و تحقیق کلمات کلیدی را به صورت کامل انجام دادید. مرحله ی بعدی ساختن یک نقشه ی راه است که هم به شما به عنوان سئو کار در بهتر فهمیدن و دیدن نقشه ی راه و قدم هایی که باید بردارید کمک خواهد کرد و هم به صاحب سایت نشان میدهید که نقشه ی راه به چه شکل پیش خواهد رفت. برای اینکار میتوانید از نرم افزار xmind استفاده کرده و به دلخواه از یکی از تمپلیت ها برای ساختن نقشه ی راه و استراتژی سئو استفاده کنید.
تا اینجا یادگرفتید چطور مثل یک سئو کار حرفه ای تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید و استراتژی سئو بچینید. هرچند اگر دوست دارید بیشتر راجب تحقیق کلمه کلیدی یا سئو یادبگیرید و صفر تا صد با ما همراه باشید تا شمارو از یک سئو کار مبتدی به یک حرفه ای به صورت پروژه محور تبدیل کنیم پیشنهاد ما به شما دوره سئو حسین رفیع زاده است. که شمارو تا سئو کار شدن حرفه ای پیش میبره. همین طور میتویند از دوره های کارآموزی حضوری آکادمی فرا افراز هم استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.
031-32676459
از این مقاله آموختیم که
تحقیق کلمات کلیدی چیست و چرا اهمیت بالایی دارد. همین طور در ادامه مرحله به مرحله به شما یاد دادیم که چگونه به صورت اصولی و حرفه ای تحقیق کلمه ی کلیدی انجام دهید و از آن استفاده کنید. همینطور به شما انواع ابزار هایی که در این مسیر نیاز خواهید داشت را معرفی کردیم.
سوالات متداول
تحقیق کلمه ی کلیدی یعنی چی؟
به طور خلاصه به معنی پیدا کردن کلماتی که دارای مخاطبان زیادی است و استفاده از آن برای تولید محتوی است.
چرا باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟
چون نمیخواهید محتوایی تولید کنید که توسط هیچکسی دیده نشود.
بهترین سایت ها برای تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
شما میتوانید از سایت های MOZ یا Semrush استفاده کنید.
موضوع | چگونه تحقیق کلمات کلیدی برای سایت خود انجام دهیم؟ معرفی بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی. |
نویسنده | فرزاد جمشیدی |
تاریخ انتشار | 1403/6/17 |
درباره دکتر رفیع زاده
حسین رفیع زاده هستم. استراتژیست توسعه فردی و شغلی. میتونم شما رو تو این بازار رقابتی با مشاوره دقیق و آنالیز تو زمینه کاریتون راهنمایی کنم و راهکارها و ایدههای راهگشا و مطمئنی بدم تا باعث رشد چندبرابری شما تو کسب و کارتون بشه. امیدوارم بتونم با کمک خدا در خدمت به شما در انجام وظایفم موفق باشم و به شما کمک کنم تا اوج شید و در اوج بمونید.
نوشتههای بیشتر از دکتر رفیع زاده
دیدگاهتان را بنویسید